Sociala nätverk. Vad ska det vara bra för?

Så ska man alltså skriva ett inlägg om hur mitt förra jobb hade kunnat förbättra sin interna eller externa kommunikation genom sociala nätverk. Det kommer att gå rätt fort. Det hade de inte kunnat!

Mitt förra jobb var på ett kommunalt äldreboende, och de enda personerna som använde internet mindre än de boende var de som jobbade där (undertecknad är undantaget).

Jag minns ett tillfälle när det tog mig två dagar att få en kvinna att förstå att hon faktiskt kunde komma åt sin Hotmail från alla datorer med en internet-uppkoppling, och sen har vi ju det minnesvärda tillfället när jag var tvungen att hjälpa en av sjukgymnasterna eftersom hon inte kunde komma till en viss sida vars adress hon hade fått på papper. Anledningen till att det inte funkade var för att ingen hade berättat för henne att man var tvungen att trycka på Enter efter att ha skrivit in adressen i adressfältet.

Behöver jag säga att medelåldern på detta ställe var nära 70!

Ok, nu överdrev jag lite (om medelåldern, historierna är sanna), och innan jag slutade hade boendet börjat med tidrapportering via internet, men det gick väl lite si och så. Jag tycker synd om samordnaren som var tvungen att kontrollera allas tidrapportering i slutet av månaden.

Den externa kommunikationen hade kanske fungerat lite bättre, kanske för att informera de boendes anhöriga om olika aktiviteter osv, men med tanke på att många anhöriga började närma sig pensionsåldern, för att inte tala om att de flesta inte visste vad bredband var, tror jag att det kan ha blivit rätt svårt att ge dem information genom exempelvis RSS.

Jag tror faktiskt att det skulle vara lättare nu, allteftersom att folk som är uppvuxna med internet tar över, att få dem mer öppna till RSS, bloggar och sociala nätverk, men det är nog fortfarande ett tag kvar tills det kan användas på äldreboenden.

2 kommentarer

  1. Mmm. det blir spännande att se vad som händer när vi ligger där på britsen och Jaikuar om mikromat och sjuksköterskor som drogar oss.
    Det kommer säkert att bli ett krav att läkarna och sköterskorna och all annan personal är med på det, annars kommer pensionärerna ta över världen typ.

  2. Reality check! Jag tror att du har helt rätt om många offentliga verksamheter. Å andra sidan kanske verksamheten skulle kunna bedrivas effektivare om de anställda fick grundutbildning i just webb och datorer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

