Ett varnande finger för Corporate Blogging

Många företag har den senaste tiden bestämt sig för att börja blogga om sin verksamhet. Detta började, som det oftast gör, i USA och har sedan spridit sig vidare. Corporate blogging kan vara en väldigt bra idé om det görs rätt, görs det däremot fel kan det skada företaget mer än det hjälper.

Jason Falls har i sin blogg skrivit om fem saker som alla företag måste tänka på innan de startar en företagsblogg. Bland annat tar han upp att man måste anpassa frekvensen av inläggen efter vad målgruppen behöver veta, och inte efter vad man själv tycker att man har råd med. Det här är nog något som företag kan ha svårt att relatera till. Oftast brukar det vara så att man först ser hur mycket man kan avvara en person och därefter bestämmer man hur ofta personen kan blogga.

Jeremiah Owyang har ungefär samma upplägg i sitt inlägg ”The Many Challenges of Corporate Blogging” och söker man på Google efter ”Corporate Blogging” är det ofta just bloggar man hittar. Bloggar som nästan uteslutande håller upp ett varnande finger och säger ”Se upp!”

Att blogga är något som man bara ska göra om man faktiskt vill. Gör man det bara för att konkurrenten gör det, eller för att det är den nya flugan, då kommer man att hamna i skiten rätt fort. Speciellt om man tror att man kommer att se att tusentals människor är inne på bloggen varje dag. Bara för att en person har köpt en vara av dig betyder det inte att de är intresserade av ditt företag. Så ta det lugnt. Känner du att du vill ha en kommunikation med din kunder, starta för all del en blogg. Men förvänta dig inga höga läsarsiffror direkt, det kommer nog att ta ett tag…

Annonser

3 kommentarer

  1. intressant, läsvärt och ska definititvt få mer av min tid (så fort jag hittar den). Ska bli kul att läsa om alla varningar eftersom vi hitills bara hört allt bra

  2. Huvudet på spiken i sista stycket!

  3. Bra analys och slutsatser och en extra guldstjärna för att du har gjort dig besväret att göra research.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s