Marknadsföring via RSS

Hur många här vet vad RSS är? Eller vad man kan använda det till?

Det viste faktiskt inte jag heller för några veckor sedan och jag tycker ändå att jag är rätt så intresserad av datorer.

RSS är som en prenumeration. Om du exempelvis hittar en blogg som du är intresserad av brukar du väl lägga till den i favoriter, eller hur? Och sen om du vill få reda på om det har skrivits något nytt så måste du gå till sidan för att kolla, och upprepa proceduren på varje sida du är intresserad av. RSS är ett rätt att samla alla uppdateringar på alla sidor du är intresserad av på ett enda ställe, så att du kan spara tid.

Att marknadsföra via RSS kan faktiskt vara rätt smart. Du ser till att de som är intresserade av din sida får reda på viktig information först utan att behöva söka efter den, och om det blir lite mer förfinat kan det nog slutligen ersätta nyhetsbrev, som kostar pengar, tar tid, och som i många fall förblir oöppnade. I fallet med RSS är det ju de som är intresserade av vad du har att säga som prenumenerar på din sida, så att alla uppdateringar skickas direkt till dem. Svårigheten blir bara att nå alla som INTE vet vad RSS är. I ärlighetens namn är det nog inte så många som vet vad den lilla orangea knappen är till för. Så hur ska man göra då då?

Sanningen är att det nog kan vara rätt svårt. Jag har själv två yngre brorsor som inte är mer intresserade av datorn än att bara leta reda på de senaste spelen eller roliga sidorna ex. jesper.nu osv. Jag kanske kan visa dem hur de kan prenumenera på de sidorna nästa gång jag hälsar på morsan. Hmmm…